Własny salon fryzjerski to marzenie wielu osób. Może się ono spełnić, jednak – jak w każdej branży usługowej – istnieje wiele różnych przepisów regulujących tworzenie salonu. Firma musi zostać zarejestrowana, a następnie Sanepid musi potwierdzić jej zgodność z licznymi przepisami sanitarnymi. Niektórzy gubią się w gąszczu tych wszystkich nakazów i zakazów – dlatego wyjaśniamy najważniejsze rzeczy!
Salon fryzjerski – co najpierw?
Wiele osób chciałoby założyć własny salon fryzjerski, jednak nie wiedzą od czego zacząć. Z pewnością o wiele łatwiej jest tym, którzy posiadają już jaką taką wprawę i obeznanie w temacie – to znaczy wykształcili się na fryzjera i mają znajomości wśród fryzjerów. Tacy ludzie będą wiedzieli jakie sprzęty powinni nabyć, jakie kosmetyki kupić, jaki lokal będzie najlepszy i po prostu do założenia swojej firmy będą podchodzili ze znajomością tematu oraz zamiłowaniem. W tej kwestii pasja pomaga – jednak osoba, która nie jest fryzjerem także może założyć salon fryzjerski, być właścicielem placówki, a jedynie zatrudniać profesjonalnych fryzjerów.
Fryzjer - rejestracja działalności
Zaczynamy od rejestracji naszej działalności – jeśli przyszły właściciel sam jest wykwalifikowanym fryzjerem, może zacząć od rejestracji jednoosobowej działalności. Wówczas salon fryzjerski będzie jego własnym tworem i miejscem pracy. Rejestracji można dokonać osobiście, ale nie jest to konieczne – wystarczy wypełnić odpowiedni druk (CEIDG-1) i wysłać dokument drogą elektroniczną z bezpiecznym podpisem kwalifikowanym (lub bez niego za pośrednictwem ePUAP), albo pocztą, choć wówczas podpis musi być potwierdzony notarialnie. Gdzie należy złożyć dokument? W urzędzie miasta lub gminy. Trzeba również zadbać o złożenie odpowiedniego dokumentu rejestracji do VAT i rejestracji do ZUS, a następnie tak urządzić cały salon, by spełniał on wymogi Sanepidu.
Sanepid a otwarcie salonu fryzjerskiego
Kto zarejestrował już własną działalność, zamiast działać na własną rękę powinien się zgłosić do najbliższej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. U najbliższego, Powiatowego Państwowego Inspektora Sanitarnego można uzyskać wszystkie najistotniejsze informacje dotyczące powstającego salonu – zastosowanie się do wszystkich sugestii i zaleceń sprawi, że gotowy salon zostanie przez Sanepid zaakceptowany. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko, że salon nie zostanie odebrany i będziemy musieli wprowadzić jakieś poprawki – nie zawsze łatwe do wykonania i nie zawsze tanie. Dlatego wszystkie zapisy muszą być respektowane bezwzględnie.
Wymogi Sanepidu - salon fryzjerski
Szczegółowe wymogi sanitarne, jakie musi spełniać każdy salon fryzjerski zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Co prawda sama ustawa została uchylona w roku 2012, jednak projekt nowelizacji nadal jest w toku – najlepiej zatem współpracować z Sanepidem i reagować na wszystkie ich sugestie, by później nie mieć kłopotów. Specjaliści bardzo często jednak nadal bazują na wcześniejszym rozporządzeniu, więc zapoznanie się z jego zapisami na pewno będzie pomocne – i powinno być jednym z pierwszych działań każdego właściciela firmy fryzjerskiej.
Wśród wymagań znajdują się na przykład zapisy o tym, że zakład fryzjerski ma mieć dostęp do ciepłej i zimnej wody, że na jego terenie nie wolno palić tytoniu, że nie można wprowadzać na teren salonu fryzjerskiego zwierząt i że sam salon musi być odrębną powierzchnią na terenie danego lokalu czy budynku, bądź też być ulokowany w zupełnie oddzielnym lokalu lub budynku. Istotny jest również podział pomieszczeń – w każdym salonie powinny znajdować się oddzielone miejsca na szatnię i poczekalnię, na przechowywanie sprzętu, na kosmetyki potrzebne w pracy i ręczniki dla klientów, na pojemniki do których wyrzuca się odpady, jak również pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla klientów lokalu i oczywiście przestrzeń, w obrębie której wykonuje się właściwe usługi fryzjerskie. Konieczne jest również udanie się do specjalnego Oddziału Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego, by złożyć ukończony projekt lokalu do akceptacji. Projektu nie możemy jednak stworzyć sami – chyba że posiadamy odpowiednie uprawnienia. Częściej jednak trzeba odnaleźć osobę, która je posiada i która się na tym zna – a po akceptacji projektu możemy już aranżować salon i czekać na kontrolną wizytę Sanepidu. Jeśli wszystko wypadnie pomyślnie, obiekt zostaje odebrany i wydana pozytywna opinia co do niego.
Sanepid - odbiór salonu fryzjerskiego
Kiedy już Sanepid wyda pozytywną opinię, możemy ostatecznie meblować salon, wprowadzać poprawki oraz prowadzić akcję reklamową – nie da się prowadzić własnej firmy bez akceptacji przez Sanepid lokalu fryzjerskiego, jednak uzyskanie takiej przychylnej opinii jest oznaką dla klientów, że wszystko przebiegło poprawnie i dany salon rzeczywiście zapewni im bezpieczeństwo. Rzecz jasna, aranżując wnętrze trzeba pomyśleć nie tylko o zgodności z przepisami, lecz również o wygodzie klientów, dzięki czemu inwestycja zwróci się nam z nawiązką. Będziemy mieli również satysfakcję, gdy zauważymy, że salon fryzjerski zdobywa coraz większą ilość stałych klientów – zadowolonych z usług.
Na pewno wszystkie te działania wymagają od właścicieli firmy ich własnego wkładu – zwłaszcza czasowego. Jednakże nie jest to aż tak trudne, jak się wydaje.
0 Komentarze