Marzysz o tym, aby Twój nowo otwarty salon beauty odniósł prawdziwy sukces? Jednym z warunków jest odpowiednie przygotowanie, którego nieodłączną częścią jest analiza SWOT. Czym ona jest oraz jak może wyglądać? Tego możesz się dowiedzieć czytając niniejszy artykuł. Zapraszamy do lektury!
Co to jest analiza SWOT?
Analiza SWOT jest jednym z najistotniejszych elementów, jakie zawiera dobrze przygotowany biznes plan salonu fryzjerskiego, barberskiego lub kosmetycznego. To od niego zależy utrzymanie działalności, które w niejednym przypadku może się okazać sporym wyzwaniem dla przedsiębiorcy.
Co wchodzi w zakres analizy SWOT salonu fryzjerskiego lub innego lokalu z branży beauty? Zawiera ona cztery główne segmenty, czyli: mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia związane z posiadaniem zakładu. Firma, w przypadku której przeprowadzono analizę porównawczą, ma zdecydowanie większe szanse na odniesienie sukcesu w branży.
Co oznacza skrót SWOT?
Skrót SWOT to nic innego jak zestawienie pierwszych liter czterech angielskich słów wskazujących na główne czynniki determinujące powodzenie w zakresie prowadzenia firmy. Są to mocne (Strengths) i słabe (Weaknesses) strony, szanse (Opportunities) i zagrożenia (Threats). Powyższe czynniki dają możliwość stworzenia spójnej wizji strategicznej wytyczającej kierunek rozwoju przedsiębiorstwa.
Kiedy należy przeprowadzić analizę SWOT?
Głównym powodem przeprowadzania analizy SWOT jest zamiar rozpoczęcia własnej działalności, a co za tym idzie, konieczność zbadania rynku poprzez przygotowanie szczegółowego biznes planu salonu fryzjerskiego. Takie podejście pomoże przyszłemu przedsiębiorcy zrozumieć, na co może liczyć w trakcie rozkręcania własnego biznesu oraz na jakie wyzwania warto się przygotować.
Niekiedy przychodzi też czas na ponowne przeprowadzenie analizy. Mogą się pojawić okoliczności, które wywołają konieczność modyfikacji strategii rozwoju. O czym mowa? W przypadku każdego przedsiębiorstwa w pewnym momencie przychodzi czas przeanalizowania dotychczasowych osiągnięć firmy oraz nowych możliwości. Szalejąca inflacja, wzmożony popyt na usługi z branży beauty czy jeszcze inne czynniki mogą wymagać opracowania nowej, odświeżonej strategii wobec wzrastających kosztów. Szczegółowy opis strategii dalszego postępowania pomoże uniknąć trudności finansowych lub wyjść z takowych problemów z podniesioną głową. Taka elastyczność ze strony osób zarządzających niewątpliwie zaowocuje dalszym rozwojem marki.
Analiza SWOT salonu fryzjerskiego - przykłady
Jak mogłaby wyglądać analiza SWOT salonu z branży beauty? Poniżej podajemy kompletny przykład analizy SWOT salonu fryzjerskiego. Może on stanowić praktyczną pomoc również dla Ciebie.
Mocne strony:
-
- Szeroki zakres usług
-
- Atrakcyjna lokalizacja
-
- Wykwalifikowany personel
-
- Świetna atmosfera w zespole
Słabe strony:
-
- Małe doświadczenie w marketingu internetowym
-
- Lokal wymagający remontu
-
- Brak możliwości umawiania wizyt online
Możliwości:
-
- Usługi dedykowane mężczyznom
-
- Współpraca z lokalnymi przedsiębiorcami
-
- Strzyżenie dzieci
-
- Wyspecjalizowanie się w usłudze przedłużania włosów
Zagrożenia:
-
- Salony świadczące usługi mobilne
-
- Pojawienie się konkurencji na rynku
-
- Atrakcyjny system rabatów konkurencji
Przykłady analizy SWOT salonu barberskiego
Planujesz świadczyć męskie usługi fryzjerskie? Poniższy przykład analizy SWOT salonu barberskiego pomoże Ci się odpowiednio przygotować.
Mocne strony:
-
- Pasja i zamiłowanie do wykonywania zawodu
-
- Przebyte kursy i szkolenia zatrudnionych pracowników
-
- Praca na kosmetykach najwyższej jakości
Słabe strony:
-
- Mały lokal
-
- Niekompletne wyposażenie
-
- Brak miejsca na doposażenie salonu
-
- Brak własnego lokalu
Możliwości:
-
- Wzrost popularności usług barberskich
-
- Możliwość pozyskania dużej grupy klientów
-
- Przyciągnięcie potencjalnych klientów poprzez system ciekawych pakietów i promocji
-
- Rozpoczęta budowa osiedla domków jednorodzinnych w pobliżu salonu
Zagrożenia:
-
- Rosnąca konkurencja
-
- Utrata części klientów na skutek utraty lokalu z powodu wypowiedzenia lokalu
-
- Długi czas oczekiwania na zwrot inwestycji
Przykłady analizy SWOT salonu kosmetycznego
Pora na przykładową analizę SWOT salonu kosmetycznego. Przyjrzyjmy się, jak mogłaby ona wyglądać.
Mocne strony:
-
- Bogata oferta - świadczenie usług specjalistycznych, takich jak stylizacje ślubne
-
- Oferta przystępna cenowo
-
- Wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne pracowników
Słabe strony:
-
- Mała rozpoznawalność marki
-
- Brak elastyczności godzin pracy personelu
-
- Słaba lokalizacja salonu
-
- Brak parkingu przed lokalem
Możliwości:
-
- Rozszerzenie oferty o stylizację paznokci
-
- Wykorzystanie potencjału reklamy internetowej
-
- Wprowadzenie kosmetyków ekologicznych
-
- Wydłużenie godzin otwarcia salonu
Zagrożenia:
-
- Mała ilość klientów
-
- Trudności w utrzymaniu płynności finansowej
-
- Planowany remont drogi oznaczający utrudnienia w dotarciu do salonu
-
- Rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej
Niniejsza analiza SWOT to oczywiście kolejny przykład, na którym możesz bazować. Pamiętaj jednak, że mocne i słabe strony prowadzonej działalności oraz przewidywane szanse i zagrożenia będą wyglądały inaczej w przypadku każdego salonu.
O ile na pierwsze dwa czynniki (mocne i słabe strony) możesz mieć mniejszy lub większy wpływ, to szanse i zagrożenia wchodzą w skład analizy zewnętrznej, która opiera się na wybranych cechach otoczenia. Przemyślane działanie w tym drugim przypadku polega na wykorzystaniu pojawiającej się szansy lub przygotowaniu się na przewidywane zagrożenia.
Podsumowanie
Zapoznanie się z powyższym artykułem z pewnością pomaga uświadomić sobie ogrom korzyści wynikających z przeprowadzenia analizy SWOT przedsiębiorstwa. Stanowi ona ogromne wsparcie w przewidywaniu zagrożeń oraz pomaga wykorzystać drzemiący potencjał!
0 Komentarze